forandringsledelse
Digital innovation gennem design sprints

SKOV A/S

SKOV A/S er en af verdens førende leverandører af klima- og farm management løsninger inden for fjerkræ og griseproduktion.

Skov har benyttet sig af The Innovation Boards ydelser
innovationsstrategi

”Samarbejdet med The Innovation Board har i den grad bidraget til, at vi har styrket vores digitale innovation. Vores design sprints har desuden medvirket til, at vi har styrket virksomhedens innovationskultur”

Jesper Mogensen, CTO, SKOV A/S
The innovation board
  • Innovationsstrategi
  • Innovation management

SKOV A/S investerer hvert år 10% af virksomhedens omsætning i udvikling af nye produkter og systemer.

Udfordring

SKOV A/S har i flere end 35 år været anerkendt som en af de allerbedste i verden til at udvikle produkter og systemer, der giver producenter af fjerkræ og grise øget vækst og overblik. I takt med, at verden bliver mere digital, og begreber som kunstig intelligens, big data og machine learning vinder indpas, har SKOV A/S skærpet sin innovationsstrategi for også at kunne eksekvere på de store muligheder, der findes inden for digital innovation. En central udfordring har været at designe de innovationsprocesser og modeller, der på både kort og lang sigt sikrer, at der hos SKOV A/S er sammenhæng mellem virksomhedens innovationsstrategi og den daglige eksekvering.

Løsning

I samarbejdet mellem SKOV A/S og The Innovation Board var det første vigtige skridt at få skabt en anerkendelse og accept af, at der er store forskelle på at udvikle fysiske produkter og systemer og på at designe nye digitale produkter og forretningsmodeller. Den digitale del af innovationsstrategien krævede et opgør med den eksisterende stage-gate model, som ellers er særdeles effektiv til at drive den fysiske produktinnovation. En række workshops med udvalgte ledere og medarbejdere analyserede og vægtede forskellige mulige innovationsprocesser og modeller, som alle blev holdt op mod de krav og ønsker, der var afgørende for SKOV A/S. Efter denne proces blev det besluttet at teste en ny innovationsmodel, der har afsæt i design sprint, og som nok er mest kendt fra Google Ventures. Afgørende for valgte var, at den var overkommelig at teste og implementere i virksomheden, at den egner sig rigtig godt til digital innovation, og at den sætte virksomhedens kunder og brugere i centrum for de digitale innovationsprojekter. Derudover sætter design sprint i høj grad fokus på både fremdrift, læring og kundefokus, hvilket i forvejen var vigtige elementer i virksomhedens innovationskultur.

Effekt

Resultatet af det første design sprint har været positivt og levede i høj grad op til ønsket om fremdrift, læring og kundefokus. På blot fem døgn lykkedes det en gruppe af dygtige og engagerede medarbejdere at udvikle og brugerteste en konkret prototype på et digitalt produkt, som har potentiale til at løse et konkret job-to-be-done for et vigtigt kundesegment. De positive erfaringer fra det første design sprint har gjort, at SKOV A/S i samarbejde med The Innovation Board har udvidet metoden til flere projekter således, at der gennem en effektiv governance model for den digitale innovation skabes en rød tråd mellem den nye Innovationsstrategi hos SKOV A/S og de digitale innovationsprojekter, der skabes, udvikles, testes og skaleres.