Så hårdt rammes jeres forretningsmodel af coronapandemien

  • 26 april 2020
  • Henrik Karlsen
  • Print

Om end styrken er aftagende, bliver COVID-19 ved med at sprede sig, og omfanget af landenes hjælpepakker ser ud til at stige voldsomt. Senest har Donald Trump foreslået – og dog senere trukket tilbage – at man kan anvende ultraviolet lys eller forsøge at indsprøjte desinficeringsmidler i mennesker i et forsøg på at finde en kur, der kan komme COVID-19 til livs. Begge forslag har fået en række læger til på det kraftigste at advare. Der er heldigvis mange andre – og mere seriøse – mulige vacciner og behandlingsformer under udvikling, men tidshorisonten for hvornår der kommer en effektiv behandling eller vaccine mod COVID-19, kan vise sig at blive længere, end mange antager. 

Coronapandemien har slået luften ud af europæisk økonomi

Dagbladet Børsen offentliggjorde 23. april tal fra PMI-indekset, hvor indkøbschefer giver et overblik over aktiviteten i deres virksomheder. Indekset er en god retningspil for forventningerne til den økonomiske udvikling, og for euroområdet er på blot én måned faldet fra 29,7 i marts til 13,5 i april, hvilket er det laveste niveau i de 22 år, indekset har eksisteret. I februar lå tallet over 50, hvilket er en indikator for økonomisk fremgang. Et tal under 50 er lig med det modsatte. Både Dansk Erhverv og Dansk Industri omtaler tallene og beskriver en krisesituation, hvor ordrer bliver annuleret, og nye kunder udebliver. “Virksomhedernes økonomi er sat under et massivt pres, som mange ikke kan holde til,” siger Allan Sørensen, cheføkonom i Dansk Industri. De økonomiske konsekvenser af coronapandemien kan blive hårdere og mere langvarige end de hidtige prognoser estimerer. Flere ledende økonomer forudsiger en negativ kvartalsvækst i BNP på 7-10%. Til sammenligning var væksten ‘kun’ minus 3,2% i første kvartal af 2009, hvor finanskrisen var på sit allerhøjeste. Hvad der startede som et kinesisk anliggende er nu en pandemi, som risikerer at udvikle sig til den alvorligste økonomiske krise siden 1930’erne.

Så hårdt rammes jeres forretningsmodel

Det er naturligvis forskelligt, hvor hårdt virksomheder og deres forretningsmodeller rammes af coronapandemien og det økonomiske chok, det har medført. Flere af vores kunder melder heldigvis tilbage, at deres forretning fortsat kører på samme høje niveau, som før samfundet lukkede ned. Dagligdagen er en anden, men forretningen er intakt, og fremtidsudsigterne er fortsat positive. Andre er udfordret i en grad, hvor situationen spænder fra at være alt fra negativ til direkte katastrofal. Det afhænger af, hvor stort det oplevede salg i omsætningen og indtjeningen har været de seneste to måneder, og hvor lang tid der vil gå, inden situationen igen forventes af være normaliseret. Vi ser fem fællestræk, som er kendetegnende for de forretningsmodeller, der lige nu rammes hårdest af coronapandemien. De er:

    1. Større forsamlinger er en forudsætning for, at virksomheden kan levere sine produkter og services på en profitabel måde.
    2. Tæt interaktion mellem mennesker er en forudsætning for, at virksomheden kan levere sine produkter og services på en profitabel måde.
    3. God hygiejne er en forudsætning for, at virksomheden kan levere sine produkter og services på en profitabel måde.
    4. Rejseaktivitet er nødvendig for at få adgang til virksomhedens produkter og services.
    5. Det er muligt for kunderne at udskyde eller helt undvære et køb af virksomhedens produkter og services.

Jo flere af de fem fællestræk, I genkender fra jeres egen eller kundernes forretningsmodel og jo længere tid, der forventes at gå, inden verden igen er normaliseret, jo mere kritisk er situationen, og jo større er behovet for at nytænke hele eller kritiske dele af virksomhedens forretningsmodel. Det kan være kritisk nok blot at  blive ramt af én af fem, da de kan forårsage et chok gennem en hel supply chain. Bilsalget rammes fx hårdt af, at kunder let kan udskyde eller helt undvære køb af en ny bil, hvilket har ramt bl.a. tyske VW ekstremt hårdt. Ifølge koncernchef Herbert Diess taber VW lige nu taber 90 mio. kr. – i timen. Det rammer selvfølgelig ikke bare VW, men også deres leverandører og samarbejdspartnere rigtig hårdt.

Hjælpepakker køber tid men ikke nytænkning

Hjælpepakker er effektive til at tage de allerværste stød af pludselige og voldsomme hændelser, som har store konsekvenser for virksomheder, og som de umuligt kan nå at tilpasse sig gradvist. Men de bygger også på en idé om, at verden vil vende tilbage til det normale, og at vi vil genoptage de adfærds- og forbrugsmønstre, som vi havde før katastrofen indtraf. Hjælpepakker kan købe tid, men skaber i sig selv ikke virksomheder, der kommer styrket ud af en krise. Det kræver, at virksomheden sætter en strategisk og fremtidsorienteret dagsorden for innovation, der kan fokusere innovationskraften mod den forventede fremtid, der venter på den anden side af COVID-19.

Vores seneste undersøgelser blandt store og mellemstore virksomheder i Danmark viser, at 66% slet ikke eller kun i ringe grad har en tydelig vision og strategi for innovation. Kun 7% svarer, at de har. Det er bekymrende, når man ser, hvor hårdt virksomhederne og deres forretningsmodeller er udfordret af den igangværende coronapandemi, og hvor meget den potentielt vil forandre den fremtid, virksomhederne kigger ind i.

Andet der måske har din interesse:

Rejsebureau innoverer sig til ny vækst midt i coronakrisen

Genrejs Danmark efter COVID-19

Virksomheder skal eksperimentere sig ind i en ukendt fremtid